Misteri Batu Besar Yang Bergerak Sendiri

Salah satu misteri yang paling menarik di Death Valley National Park adalah batu-batu berjalan, bergerak atau gelongsor di Racetrack Playa (hamparan tasik kering Playa).

Racetrack Playa

Batu-batu ini boleh didapati di permukaan lantai tasik kering Playa dengan bekas laluan lama di belakang mereka.

Entah bagaimana ini batu-batu ini berjalan di seluruh tasik kering Playa, meninggalkan alur-galur pada keladak tanah tersebut apabila ia bergerak.

Setiap batu yang bergerak meninggalkan kesan bergeser di atas tanah seperti ditolak. Anehnya, saiz batu tersebut seberat puluhan kilogram dan ia sudah pastinya tidak boleh ditolak sewenang-wenangnya.

Yang menjadikan tanda tanya "Bagaimana ia boleh bergerak?" satu persoalan yang sangat mencabar.

Tidak ada sesiapa yang tahu atau pasti bagaimana beberapa batu ini bergerak walaupun ada beberapa orang telah datang dengan beberapa penjelasan yang cukup baik.

Saintis menyimpulkan bahawa pergerakan batu mungkin disebabkan lapisan ais yang terbentuk selepas hujan semalaman cair pada waktu siang, dan menyebabkan tanah keras menjadi berlumpur serta licin.

Sebanyak 60 pergerakan batu diperhatikan pada waktu siang, malam dan malam pada suhu separuh beku.

Kesimpulan membuktikan teori yang diketengahkan ahli geologi sekitar tahun 1940an. Fenomena ini tidak berlaku selalu kerana hujan jarang turun di lembah pasir yang panas dan kering.

Sebab mengapa pergerakan batu ini kekal menjadi misteri. Yang pasti tidak ada siapa yang pernah melihat semasa ia 'berjalan'!

BACA INI JUGA: Misteri Cahaya �Hantu�

Racetrack Playa [2]
Racetrack Playa [3]
Racetrack Playa [4]
Racetrack Playa [5]
Racetrack Playa [6]

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel