Kesan-Kesan Gangsterisme
Kesan-kesan
1. Membawa kesan negatif kepada sekolah
1. Membawa kesan negatif kepada sekolah
- Kewujudan kumpulan-kumpulan gangster di sekolah memberi impak dan pengaruh negatif kepada pata pelajar.
- Ahli-ahli kumpulan gangster sering melakukan kegiatan-kegiatan ganas di sekolah.
- Sekiranya ahli geng dapat menubuhkan satu jaringan aktiviti yang amat kuat di sekolah ia bolahmengganggu dan melemahkan seluruh perjalanan sekolah.
- Ini seterusnya memberi kesan negatif kepada pelajar-pelajar, pihak pengurusan, keselamnatansekolah, dan juga proses penyampaian pendidikan amnya.
- Salah laku pelajar memberi impak secara langsung ke atas kualiti pendidikan yang diberikan disekolah.
- Kumpulan-kumpulan ini mencurahkan perasaan benci dan tidak puas hati dengan mengganggu prosesP&P .
- Berasaakan perkembangan ini, aktiviti gengsterisme yang wujud di sekolah-sekolah --- jika tidak dikawal akan menimbulkan gangguan terhadap P&P di dalam dan di luar sekolah.
- Unsur-unsur gengsterisme itu juga memesongkan kumpulan pelajar daripada terlibat secara aktif dan bersungguh-sungguh dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
- Kegagalan menangani secara segera dan berkesan bolah mengagalkan usaha mencapai matlamat pendidikan negara.
- Kehadiran geng di sekolah menyebabkan pelajar-pelajar di sekolah berkenaan menjadi 2 kali gandalebih takut.
- Para pelajar takut menjadi mangsa keganasan.
- Iklim di sekolah menjadi tidak selamat dan pihak pengurusan, guru-guru dan pelajar-pelajar sering berada dalam keadaan ketakutan kerana ada yang tidak bersalah menjadi mengsa ganas geng.
- Pelajar-pelajar hilang semangat untuk belajar dan mengajar bagi guru-guru.
- Masalah banyak pelajar yang tidak bersalah menjadi mangsa ugutan secara langsung atau tidak langsung akan mengganggu dan melemahkan seluruh perjalanan sekolah.
- Aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh kumpulan-kumpulan gangster di luar sekolah malas masuk kekawasan sekolah.
- Sekolah dijadikan pusat aktiviti geng yang penting untuk pengambilan ahli-ahlibaru dan untuk, tujuansosial yang lain.
- Majoriti geng ini ada di sekolah kerana sekolah merupakan satu tempat di amna mereka dapat berkumpul dan membincangkan aktiviti-aktiviti merekaMerekajuga memberikan perlindungan kepada ahlinya dan menakut-nakutkan pelajar lain mengambilahli-ahli baru dan melibatkan diri dalam perlakuan-perlakuan jenayah
- Jenis vandalisme meninggalkan kesan buruk dan bahagian-bahagian sekolah, harta guru dan pelajar lain dengan sengaja dirosakkan.
- Ahli-ahli geng juga melakukan contengan grafik pada harta sekolah.
- Grafik-grafik tersebut sukar dipadam dan memerlukan pembelanjaan untuk membersihkan.
- Terdapat kejadian di mana bangunan sekolah dibakar oleh pelajar-pelajar yang dikenakan tindakandisiplin oleh pihak sekolah.