Kisah Seram di kampung tok, Baling, Kedah



Tempat = Kampung Tok (Baling,Kedah)
Masa = Zaman kanak� tahun x ingat.
Ahli = Ramai.. Raya Ke-3
Suspek hantu = Xpasti.



Crite ni berbunyi cmni..
Kejadian ni berlaku pada aku zaman kanak� x ingat sangat tahun bile. Masa ni hari raya puasa ke 3, maklumlah bile hari raya ramai la sanak saudara berkumpul, riuh lah kawasan rumah Tok aku ni. Rumah Tok aku ni jenis rumah teres corner lot so ruang tepi tu luas bole dikatakan tempat melepak sebab ade pangkin & kerusi rotan yg boleh berbuai.

Pada malam hari raya ke 3 tulah kejadian ni berlaku. ramai yg x senang duduk sebab x sangka jadi kt family kita org.
Dalam pukul 10 lebih tetiba angin kuat then selang dgn hujan turun. aku dgn sepupu tengah syok� layan bunga api masa tu jadi terbantut la bru nk enjoy da hujan. Waktu tu dh dengar tok panggil masuk sebab angin kuat sangat. Masa kita org nk masuk tetibe blackout ramai� la terkejut ngan menjerit. Faham� je lah da gelap.. apa pun xboleh nk nampak.

Waktu kita org kat dalam, macam ade sesuatu je kt luar tengah duduk atas kerusi rotan.. bunyi kerusi tu "kreekk..krekkk.krekk.." mungkin sebab angin kuat menyebabkan kerusi rotan tu berbuai. Kita org ape lg.. dok perhatikan la dr pintu rumah masa tu mmg x nampak apa pun sebab gelap sangat. Tok aku masa tu ingat ada la cucu dia dok main kt luar lg..then boleh pulak dia panggil masuk.aku ingat lagi ayat dia.. "Sape kt luar tu..mai la masuk..jgn dok main hujan nanti demam".

Aku ngan sepupu aku terpinga-pingalah dok tgk sape lg yg x ada. aku kire semua sepupu aku ade je kt dalam lepas tu kite org pandang sesama sendiri. Kite org berbisik.. Tok panggil sape lg tu? semua muke dok blurr je.. then kita org tgk balik kt luar. Masa nk tgk kt luar tu kilat punya kuat..kawasan halaman rumah jadi cerah terang menerang.. perghh punya kite org terkejut.. rupe�nya ade benda tgh duduk atas kerusi rotan tu.. macam kelibat org tua.. dia punya janggut punyalah panjang sampai ke lantai.. Ramai� la kite org bertempiaran lari ketakutan..biarkan pintu terbuka. ada yang menjerit dgn menangis sebab takut.. faham� je lah budak�.

Bila da riuh rendah dalam rumah. Makcik aku tanya knapa? Sepupu aku yg sorang ni gi crite ape yg dia nampak kt depan rumah. Masa ni kite org yg budak� ni da kecut perut.. menggigil tak yah crite la..semua ada rasa..jantung berdegup punyalah laju + nk terkencing pun ade..
Mujurlah makcik aku ni ustazah. dia dgn tok lang aku ni pandai bab agama skit. so dia org pergi kt luar dgn berbekalkan lampu picit. dok suluh kt tempat kite org nampak benda tu sambil mulut dok baca apa ntah. aku tak tahu.. lama jugak dia org dok kat luar tp x bagi sesiapa pn keluar rumah, maybe takut kena sampuk la rasenya..

Bila makcik dgn tok lang aku masuk rumah. dia org cakap dah xde ape�. fuhhh punya kami rase lega.. gile x happy..benda yg menakutkan da xde..tp rupenya sangkaan kite org meleset..
Sepupu pompuan aku sorg ni tetiba terasa nk buang air. so kite org yg ramai� teman lah dia pergi tandas mujur lah tandas tu dekat dapur.. Masa tu kat dapur memang ada makcik� kita org tgh basuh pinggan rasa lega la sikit. sampai je kt tandas kite org tgk ada org dalam tandas.. so kite org tunggu la..mcm bunyi org mandi.. tuala pun tersangkut kt pintu bilik air. tuggu punyalah tunggu da dekat 15minit.. xsudah lg mandi. tetiba tuala tu mcm ada org tarik..sreeeettt.. ingatkan da siap.. tp senyap je lepas dia tarik tuala tu.. Sepupu aku yg nk buang air ni da xboleh tahan..hilang tahap kesabaran dia.. dia pun terus pergi kt pintu bilik air tu masukkn tangan dekat celah� pintu terus tolak pencangkuk pintu.mujur masa tu pintu bilik air x brape rapat sebab untuk safety org� tua yg guna.klu apa� berlaku senang buka dari luar.Masa sepupu ak tolak pintu bilik air kite org tgk xde sape pun kat dalam.. punya la hairan bin ajaib.. mula la kite org lari berterabur ke tengah rumah.

Makcik dgn toklang aku macam seblm ni..dok baca� ayat suci alquran. dok halau benda tu. malam tu mmg kite org tidur dalam gelap..
So abis sudah crite aku yg x brape nk seram ni.. nti aku blanje crite laen pula. 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel