Hina Sangat Ke Orang Kulit Hitam?


Perempuan Afrika ini depan aku tadi. Aku dengan isteriku Cina dan dia, masing-masing sedang menunggu teksi dalam hujan renyai. 

Sebuah teksi datang ke arah kami. Seperti yang aku jangkakan, pemandu teksi itu tidak akan berhenti untuk menerima perempuan Afrika itu sebagai penumpang, memang terjadi di depan mata. 

Sebaliknya, pemandu teksi itu terus ke arah kami dan buat tak tahu saja dengan perempuan Afrika yang melambai-lambai. 

Aku tunjuk isyarat pada perempuan Afrika itu. 

"Kau naiklah dulu kak," 

Tetapi, pemandu dalam teksi itu membuat isyarat 'No! No!', lepas itu dia terus masukkan gear dan berambus ke depan. 

Perempuan Afrika ini memandang aku dan tersenyum. Dia seperti sudah terbiasa menerima 'layanan' seperti ini. 

Aku tak tahu perasaan aku bagaimana. Kulit aku berwarna coklat, isteri aku putih dan dia pula hitam. Aku tak berani nak menyalahkan Tuhan tentang perkara ini sebab semua itu ciptaan Dia.

Tetapi hati aku berkecamuk sebab penindasan seperti ini aku selalu nampak. Produk pemutihan kulit, adakah hitam itu hina? 

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel