INFO 5 Negara Punyai Kes Penjualan Organ Tertinggi Di Dunia


1. Moldova


Negara miskin yang paling banyak berlaku kekejaman hamba seks. Ia adalah negara tertinggi dalam kes pencurian organ tubuh manusia. Populasi penduduknya lebih tiga juta. Pemerintah Moldova tidak begitu mengambil berat soal jenayah pencurian organ tubuh manusia sehingga menimbulkan curiga bahawa pemerintah Moldova turut terbabit dalam perdagangan organ manusia.

Sindiket juga terdiri daripada kelompok mafia penjualan organ tubuh nasional dan antarabangsa. Pencurian itu dilakukan dengan cara membius mangsa lalu membedahnya. Organ tubuh menjadi tumpuan adalah ginjal, jantung, hati, usus dan paru-paru. Selepas pembedahan organ dilakukan, mereka meletakkannya di dalam kolam mandi yang dipenuhi air batu dalam keadaan telanjang atau dibuang di kawasan terpencil.

Ada laporan mengatakan 10 peratus buah pinggang penderma adalah berasal dari Moldova.

2. China


Tidak seperti negara lain, China sebenarnya menerima rampasan organ. Jika pesakit yang nazak perlukan ginjal, hospital di China akan menerbangkan ginjal untuk diberikan.

Pada 1984, pemerintah negara China memperkenalkan sebuah undang-undang baru, sebuah peraturan yang tertumpu pada upaya memanfaatkan organ tubuh terhadap manusia mati, terutama tahanan penjara. Sejak peraturan ini diperkenalkan, semakin banyak orang di dunia menantikan organ tubuh manusia yang berasal dari China, bahkan doktor akan memberikan pelbagai keterangan mengenai organ itu.

Pada 2007, pemerintah China menghentikan kegiatan rumah sakit yang menjual organ manusia dan melarangnya diberikan kepada orang asing dengan mengutamakan rakyat sendiri. Apabila rakyat asing memerlukan organ, mereka perlu membayar sebanyak USD10,000 hingga USD65,000untuk satu ginjal.


3. Mesir


Pemerintah Mesir tidak memiliki undang-undang yang mencegah penjualan organ manusia. Kira-kira 500 pemindahan ginjal secara tidak sah dilakukan setiap tahun menunjukkan angka itu begitu murah dan dipercayai ada broker organ. Di Mesir tidak ada undang-undang untuk menghukum sindiket pencurian organ.


4. Pakistan


Pakistan negara miskin dan menjadikan aktiviti menjual organ ginjal sebagai sumber pendapatan. Pada 1994, Pakistan memperkenalkan peraturan Transplantation of Human Organs Act namun masih banyak halangan. Ia adalah bagi membolehkan pihak di luar mendermakan dan menerima beberapa organ tubuh manusia.

5. India


Penyeludupan dan penjualan organ manusia di India dilakukan lebih 12 tahun. Salah satu skandal yang paling popular berlaku pada 2004. Akhbar melaporkan Transplant Authorization Committee bertanggungjawab dalam mencegah jualan organ, antaranya buah pinggang. Kebanyakan broker, hospital dan doktor ditangkap di India.

Bagaimanapun, jualan buah pinggang masih semakin meningkat walaupun kes sudah didedahkan. Masih ramai membuka kedai haram mencari buah pinggang.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel