Jalan Kg Bali - Jalan Berhantu dari Teluk Intan ke Sri Iskandar Perak



Assalamualaikum...

aku adalah pelajar UiTM Sri Iskandar, Perak....

aku berasal dari Johor.. dan di tempat ni, aku mempunyai saudara mara di sekitar Teluk Intan...

dipendekkan cerita,
suatu hari, aku pergi la ke rumah Mak Cik aku di Teluk Intan...aku ni agak lembab sikit bab-bab mengingat jalan... tambahan pula kalau tempat tu tempat yang baru aku kenal...

jadi, semasa dalam perjalanan ke Teluk Intan menggunakan jalan yang menuju ke Lumut, aku pasanglah GPS,,,waktu tu aku berseorangan ke sana....

ok dipendekkan cerita, sampai je sana, sembang-sembang, makan-makan, lepak-lepak,,

sampailah malam aku duduk di sana, waktu tu pukul 8.30 malam, aku pun bergerak pulang ke Sri Iskandar...

sebelum bertolak, aku siap-siap pasang GPS, sebab memang tak tahu jalan, tambahan pula, malam gelap gelita..

aku pun ikut je apa GPS tu kata...

tapi aku rasa lain macam je jalan yg dia tunjuk...macam bukan jalan yang aku lalu siang tadi..tapi takpe, aku bedal je..aku percaya pada GPS.jalan apa pun dia tunjuk, pasti akan sampai jugak ke destinasi....

tak lama lepas tu, baru aku perasan, aku buat DESTINATION ke TRONOH..entah macam mana boleh tersilap tekan TRONOH...tapi takpelah, TRONOH bersebelahan je dengan SRI ISKANDAR...jadi, aku teruskan saja ikut GPS tu..

jalan yang GPS ni tunjuk agak pelik...jalan dalam..gelap gelita...takde lampu jalan...TAKDE ORANG PLAK TU..

aku sorang je kereta kat jalan tu...aku pun pecut sedikit kereta aku..tapi takde la pecut sangat,,biasa-biasa je..al maklum, sayangkan kereta...kan kalau langgar lubang ke apa ke... sebagai student, mesti la kena pandai berjimat..aircon pun aku tutup,,aku bukak tingkap je...

sampai di satu jalan ni,,

buat pertama kalinya, AKU BERASA TERSANGAT TERKEJUT
buat pertama kalinya, BULU ROMA AKU MEREMANG kerana ketakutan...

aku nampak seakan-akan macam KAIN PUTIH berterbangan dari bahu jalan menuju serong ke kereta aku....seolah-olah dia macam nak masuk tingkap kereta aku (tingkap di sebelah penumpang)...

aku pakai kereta kancil,,cermin tingkap kena tutup manually pakai pulas dengan tangan...

dengan terkejut BERUKNYA aku, aku cepat-cepat cuba tutup TINGKAP kat sebelah pemandu tu...mata aku memang tak pandang dah kat kain putih tu (sebab pernah dengar ada orang cakap, kalau nampak hantu, jangan tengok lama-lama, takut boleh jadi gila..haha.).

tapi memang betul, perasaan TENGOK hantu di komputer dan tengok hantu betol-betol depan kita, memang berbeza..rasanya tak sama.... sebab aku ni kira jenis yang berani jugak la..aku berani tengok cerita hantu sorang-sorang dalam gelap...takut tu ada sikit,, tapi masih boleh teruskan tengok..aku berani pergi sorang2 kat tempat yang gelap, takde orang..... aku boleh cakap aku berani... tapi bila HANTU TU MUNCUL DEPAN MATA,,,ambik kau,,,pertama kali aku takut terketar-ketar....

ok, kat mana tadi...tutup tingkap ye...ok..aku tutup tingkap cepat-cepat, mata aku tak pandang dah kat kain putih tu...aku cuma pandang kat pemulas tutup tingkap tu je...selesai je tutup tingkap, aku terus pandang depan,,aku hampir-hampir terbabas ke dalam hutan...tapi nasib baik sempat betulkan stering...

aku pun cuba memandu macam biasa sambil tangan kanan aku terketar-ketar menutup tingkap aku pula...

aku pandang depan je...kali ni memang aku pecut habis habisan..lubang ke apa ke, aku dah tak kisah..

sekali sekala aku jeling 'cermin pandang belakang'...aku rasa seolah olah macam ada orang kat belakang aku....MEREMANG BULU ROMA AKU WAKTU TU....tapi aku cuba bertenang...aku cuba tak pandang kat lain, selain pandang jalan..dan teruskan bawak kereta...

akhirnya, sampai lah aku di UiTM Sri Iskandar...


aku pun cerita la ke member-member.....member cakap mungkin aku lalu jalan Kg Bali kot...jalan tu memang takde orang lalu malam-malam...sebab khabarnya jalan tu memang berhantu....

wallahualam...

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel