5 tip-tip utama untuk China pertama kali

Walaupun ia seolah-olah berada dalam berita hampir setiap hari dalam seminggu, China - mustahil luas dan fascinatingly pelbagai - kekal sebagai destinasi pelancongan dengan mistik tidak boleh dipersoalkan. Menyenangkan seperti yang berbunyi, ia juga membuat perjalanan ke China buat kali pertama satu prospek yang amat menakutkan. Untuk membantu anda menceburi bidang yang tidak diketahui, di sini adalah panduan kami pertama kali ini ke negeri yang paling padat di planet ini.

1. Memecahkan halangan bahasa
Nombor satu halangan untuk mengatasi ketika menjelajah dunia China adalah halangan bahasa. Malah pada hari ini, dengan kanak-kanak Cina belajar bahasa Inggeris dari sekolah rendah dan seterusnya, ia adalah satu halangan yang boleh menjadi hampir tidak dapat ditembusi pada masa-masa. Ia sentiasa dinasihatkan untuk cuba untuk belajar beberapa perkataan dan frasa sebelum anda melawat tanah yang sangat luas, tetapi di China ia hampir penting. Cuba untuk mendaftar dalam kelas Mandarin sebelum anda pergi (Mandarin Cina adalah bahasa lalai dalam hampir setiap bahagian China), atau cuba untuk mengajar diri sendiri beberapa perkara asas - laman web BBC mempunyai pengenalan yang baik untuk belajar bahasa Mandarin.

Kemudian, apabila anda berlepas ke China, pastikan anda membawa bersama anda satu atau lebih daripada yang berikut:frasa Mandarin Chinese - Lonely Planet melakukan satu ini.Bahasa Inggeris-to-Cina dan Cina ke Bahasa Inggeris kamus saku - saya mendapati versi Oxford yang sangat mudah untuk digunakan apabila saya adalah seorang pemula.aplikasi penterjemah - Terjemahan Google adalah percuma dan termasuk bercakap--frasa anda penterjemah suara hebatnya tepat. The Lonely Planet app Penterjemah Cina adalah sama tetapi mempunyai 
kelebihan yang sepenuhnya offline dengan kamus disesuaikan untuk keperluan pelancong.Tidak kira semua di atas, salah satu perkara yang anda perlu sentiasa dilakukan apabila perjalanan di seluruh China menjalankan dengan anda kad perniagaan bahasa Cina bagi hotel atau tempat yang anda ingin untuk melawat supaya anda boleh menunjukkan pejalan kaki, pemandu teksi, konduktor bas dan sebagainya.
2. Fokus jadual andaChina secara besar-besaran. Benar-benar, ia adalah unbelievably besar. Ia mengandungi gunung tertinggi di dunia, beberapa padang pasir terbesar di dunia, hutan jauh, padang rumput yang tidak berkesudahan, dan, sudah tentu, banyak bandar-bandar terbesar di dunia. Anda perlu bulan dan bulan dalam perjalanan ke memulakan untuk melakukannya keadilan. Jadi, daripada memerhati permukaan seluruh negara dalam lawatan pertama anda, pilih satu kawasan, atau bahkan hanya satu wilayah, dan meneroka dengan betul. Lihat Kawasan baru di bahagian Glance dalam panduan China terkini Lonely Planet untuk membantu anda membuat keputusan. Masih tidak pasti? Berikut adalah atas saya tiga:
Sichuan: Satu wilayah; tiga kawasan. Tinggal di tengah-tengah atau selatan untuk hutan buluh berwap dan comel kampung Ming-Dynasty. Ketua utara dengan tasik yang menakjubkan menetapkan kalangan pemandangan gunung alpine-esque. Teroka barat untuk jauh padang rumput Tibet-dataran tinggi.Guangxi: Gambar-sempurna teres beras dan puncak kars lain-duniawi menguasai yang subur, landskap hampir hutan seperti yang sesuai untuk hiking, berbasikal dan sungai 
Beijing: Jangan hanya terbang di sini, tinggal di sini. pek Beijing dalam lebih banyak tapak bertaraf dunia daripada banyak negara seluruh mampu menawarkan: The Wall Great, Tiananmen Square, Forbidden City, Summer Palace, lorong-lorong hutong purba, taman empayar megah ... senarai seterusnya dan seterusnya.
3. Semak cuaca Pada bila-bila masa tahun ini terdapat tempat-tempat di China yang menikmati cuaca ideal untuk perjalanan, tetapi hampir di mana-mana adalah cuaca sempurna sepanjang tahun. Jadi untuk memastikan lawatan pertama anda ke China tidak menjadi semburan keluar angin dipukul, yang tenaga sapping matahari mengagumkan atau hanya meledak lembap, mendapatkan di atas di mana panas dan di mana bukan dalam bulan anda merancang untuk perjalanan. Secara umumnya musim bunga dan musim luruh adalah musim yang paling selesa, walaupun tidak di semua 
wilayah, dan di banyak tempat di China musim bunga dan musim luruh adalah tidak lebih daripada beberapa minggu panjang. Sebagai permulaan, lihat China cuaca buruk.
4. Gunakan pengangkutan awam Parit teksi dan kapal terbang dan menaiki bas, basikal dan kereta api untuk melihat China bagaimana penduduk tempatan melihatnya. Pasti, ia adalah lebih mudah terbang dari bandar ke bandar, dan kemudian mengambil teksi sekitar masing-masing sebaik sahaja anda berada di sana. Tetapi di mana keseronokan di dalamnya? sistem pengangkutan awam China sudah luas, dan mendapat lebih besar dan lebih baik setiap tahun dan banyak bandar-bandar dan bandar-bandar juga ditubuhkan untuk berbasikal - lorong kitaran banyak terdapat di Beijing, misalnya. Dan jangan bimbang 
tentang mendapatkan hilang. orang-orang Cina secara umum amat mesra, membantu dan jujur, terutamanya kepada warga asing yang tidak boleh bertutur dalam bahasa Cina, jadi akan sentiasa ada tempatan di tangan untuk meletakkan anda di landasan yang betul jika anda kehilangan cara anda.
5. Makan, makan dan kemudian makan lebih banyakChina mempunyai banyak ciri-ciri yang indah tetapi boleh dikatakan tarikan yg menonjol adalah makanan. Sebagai pengenalan lazat ini menggambarkan, masakan berbeza dengan ketara dari kawasan ke kawasan - walaupun masa sarapan pagi boleh menjadi serangan ke atas deria - jadi cuba sebanyak yang anda boleh. Dan tidak mendengar sesiapa yang memberitahu anda untuk mengelakkan makanan jalan. Ia sering bahagian yang terbaik daripada pengalaman masakan yang bandar ini.


Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel