Karangan PT3:Surat Tidak Rasmi:Perpindahan Rumah

Anda dan keluarga telah berpindah ke tempat lain. Tuliskan surat kepada kawan anda untuk menceritakan keadaan di tempat itu.

                                                                                            No. 15,Jalan Mutiara,
                                                                                           Taman Mutiara Rini,
                                                                                           81300 Skudai,
                                                                                           Johor.

                                                                                          24 Jun 2015

Menemui sahabatku,Andrew yang tinggal di Kuala Lumpur.Semoga saudara dan keluarga saudara sihat-sihat belaka.Saya di sini sihat sahaja.

Saudara,

   Apa khabar saudara?Surat saudara sudah selamat saya terima.Dalam warkah saudara,saudara menceritakan kerinduan dan kesunyian saudara di Kuala Lumpur.Sebenarnya,bapa saya telah dinaik pangkat dan mendapat tawaran untuk bekerja di cawangan Johor Bahru.Oleh itu,kami terpaksa berpindah ke sini.
 
      Kami tinggal di sebuah rumah terus teres.Jiran-jiran kami sangat peramah dan ringan tulang kerana mereka membantu kami semasa berpindah.Mereka pun saling berkenalan dengan kami.Jiran kami terdiri daripada kaum Melayu,Cina dan India.Walaupun berlainan kaum,mereka sanggup berkunjung ke rumah.Saya berasa bertuah kerana mendapat jiran yang mesra dan prihatin.Keadaan di sini memang agak berbeza daripada kalau tempat gunakan dari Kuala Lumpur.Di situ,jiran kami agak jarang bertegur dengan kami. Kehidupan di situ memang bagai enau dalam belukar,melepaskan pucuk masing-masing.
 
      Ibu bapa saya telah mendaftarkan saya di SMK Taman Mutiara Rini iaitu sebuah sekolah yang terkenal di situ.Saya telah dimasukkan ke Kelas Tiga Musytari.Cikgu tingkatan saya ialah Cikgu Suriati.Beliau seorang yang prihatin dan peramah.Saya juga berkenalan dengan beberapa orang pelajar di sekolah itu.Kawan-kawan yang duduk sekumpulan dengan saya ialah Sam Wai Keat,Ridwan dan Fernandez.Pelajar-pelajar lain juga melayani saya dengan baik.

      Pada waktu petang,saya sering mengunjungi perpustakaan awam yang berdekatan dengan rumah saya.Kawan-kawan saya turut mengikut saya ke perpustakaan.Kami mengulang kaji bersama-sama.Mereka selalu membantu saya apabila menghadapi masalah dalam pelajaran.Mereka juga sering berkunjung ke rumah saya dan kami menyiapkan kerja rumah dan tugasan bersama-sama.Kadang-kadang,kami menyertai latihan sukan dan aktiviti kokurikulum.Saya berjalan kaki ke sekolah bersama-sama kawan baru saya.


       Jiran-jiran kami pun sering berkunjung ke rumah.Mereka membawa buah tangan setiap kali
mengunjungi kami.Ibu saya pun sering menghantar kuih-muih kepada jiran.Hubungan kami menjadi semakin rapat. Pada Minggu lepas,keluarga kami mengadakan satu majlis kesyukuran untuk mengucapkan terima kasih kepada jiran kami.Semua jiran kami di situ menghadiri majlis tersebut.Mereka juga membantu kami dalam persediaan majlis.Hal ini menjelaskan bahawa penduduk di sini masih mengamalkan konsep 1 Malaysia.


      Akhir sekali,saya telah berjaya menyesuaikan diri dengan keadaan di sini seperti masuk kandang kambing mengembek,masuk kandang kerbau menguak.Saya juga berharap saudara dapat berkenalan dengan kawan baru di situ.Ini sahaja coretan saya pada kali.Sampaikan salam saya kepada ibu bapa saudara.

                                                                                                          Sahabatmu,
                                                                                                          Sathya

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel