Wanita Ini Dapat 9000 Like Kongsi Resepi Bihun Goreng Sempurna

 


Bihun goreng semestinya menjadi antara menu wajib untuk sarapan pagi selain dari nasi lemak yang memang femes pagi-pagi selalu makan kan. Macam-macam style dan cara masak untuk sediakan bihun goreng ini.Tapi yang menjadi masalahnya adalah hasil akhir.Ada yang jadi lembik ada yang tak cukup lembut tak cukup rasa macam-macam la ragam nya kalau dah tak jadi ni.Akak ni berkongsi rahsia macam mana nak hasilkan resepi bihun goreng yang sempurna dan tak lembik

Lately ni saya selalu ternampak orang post gambar bihun goreng tak jadi. Ada yang jadi lembik, putus2 hancur...Saya tak pernah buat bihun tak jadi. 

Kuay teow sometimes tak jadi sempurna, tp bihun tak pernah. 

Ni cara saya : 

Rendam bihun dengan air biasa (Jangan rendam dengan air suam/air panas. Nanti bihun lembik). Tak perlu rendam awal. Selalunya nak start menumis baru saya rendam bihun.Saya suka guna brand Jasmine. 

Bahan Tumis (blend)

  • Bawang Merah
  • Bawang Putih
  • Cili Kering (yang dah direbus/rendam air panas)
  • Udang kering 
  • Tomato

Tumis bahan di atas sampai pecah minyak. 


Masukkan 

  • Perencah Bihun Goreng Adabi - ni saya suka tambah. Lagi sedap. 
  • Sos tiram
  • Kicap manis
  • Kicap masin 

Masukkan rencah ikut citarasa masing2. 


Suggestion : 

  • Dada ayam
  • Sotong & udang
  • Fish ball & fish cake
  • Daging

Lepas masukkan semua ni tutup kuali. Perlahan sikit api. Bagi semua rencah ni keluarkan air. Sebab tu saya tak letak air dlm bihun saya. Semua air dari rencah je. Make sure tutup kuali sbb kalau tak tutup takkan keluar air byk sgt. Bila semua rencah dah masak boleh masukkan sayur. 

Saya suka letak kobis, carrot & daun bawang je. Carrot tu potong mancis utk nampak cantik. Bila semua sayur dah lembut, Masukkan garam & gula Akhir sekali masukkan bihun yg dah di tos. Gaul semua sampai rata. 

Jangan guna sudip tajam utk elakkan bihun tu putus-putus.Pastu jangan gaul ganas2 macam nak bergusti dgn bihun. Fold je. Masukkan tauhu yang dah digoreng. 

Kalau rasa kurang masin boleh la tambah garam or kicap masin sikit. Kalau rasa kering, or bihun keras baru tambah air panas sikit (letak sikit2 dlm 3 sudu je). Utk hiasan : hirisan daun bawang, hirisan cili besar, telur dadar potong nipis & bawang goreng. 


Sekian. Selamat mencuba. 






Kredit : Ayu Mashruddin


Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel